Samverkan i praktiknära forskning : Professionell utveckling genom aktionsforskning
Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- Förskolans ledarskap,
- Professionell utveckling,
- Forskningssamverkan
Copyright (c) 2023 Emelie Johansson
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Profession i utveckling
Studien är en del av ett avhandlingsprojekt som, inom ramen för en aktionsforskning, syftar till att fördjupa kunskapen om rektorers professionella utveckling i arbetet med att leda förskolans digitalisering. Den här studien fokuserar särskilt på samverkan i praktiknära forskning och hur samverkan mellan rektorer och forskare inverkar på rektorernas professionella utveckling.
I det tvååriga projektet deltog 14 rektorer i två grupper. I aktionsforskningens cykliska process alternerades fokusgruppssamtal med genomförande av aktioner i syfte att generera praktikorienterad kunskap. Fokusgruppsamtalen betraktades som en kommunikativ praktik och ljudinspelningar från dessa analyserades med hjälp av teorin om praktikarkitekturer (Kemmis et. al, 2014). Enligt teorin utgörs en praktik av sayings, doings och relatings, och hålls samman av kulturell-diskursiva, material-ekonomiska och social-politiska arrangemang som utgör praktikens arkitekturer. Teorin möjliggör identifiering av kulturella, materiella och sociala aspekter av praktiken, hur dessa förändras under projektets gång, samt hur olika arrangemang inverkar på praktiken och praktikförändringarna. En modell från det teoretiska ramverket användes dessutom som tranformativ resurs (Mahon et al. 2017) under fokusgruppsamtalen för att reflektera över vad som villkorade rektorernas ledningspraktik och vilka arrangemang som skulle behövas ändra på för att genomföra förändring.
I resultaten synliggörs hur samverkan möjliggjorde professionell utveckling då fokusgruppsamtalen utgjorde en arena för rektorer att mötas och diskutera ledarskap med andra rektorer. Rektorerna utmanades i sina föreställningar då de tog del av olika perspektiv utifrån olika kontextuella förutsättningar. Resultaten beskriver även hur forskarens deltagande utformades responsivt i processen för att möta rektorerna i deras frågor och dilemman.
I de kollaborativa samtalen förändrades rektorernas beskrivningar av att leda digitalisering, sätt att relatera till varandra och till förskollärarna, samt hur de organiserade för utveckling på de lokala förskolorna. Resultaten från studien bidrar med kunskap om hur samverkan i praktiknära forskning kan bidra till rektorers professionella utveckling.
Referenser
Kemmis, S., Wilkinson. J., Edwards-Groves, C., Hardy, I., Grootenboer, P., & Bristol, L. (Eds). (2014). Changing Practices, Changing Education. Springer.
Mahon, K., Kemmis, S., Francisco, S., Lloyd, A. (2017). Introduction: Practice theory and the theory of practice architectures. In: Mahon, K., Francisco, S., Kemmis, S. (eds) Exploring education and professional practice. Springer, Singapore.