Utveckling av pedagogiska metoder för integrering av uttalsundervisning på SFI
Publicerad 2023-06-16
Copyright (c) 2023 Elisabeth Zetterholm, Emeli Ydringer
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Undervisning för nyanlända
I undervisningen för vuxna på SFI (Svenska för invandrare) ska eleverna få grundläggande kunskaper i svenska språket (Skolverket). Eleven ska ges möjlighet att utveckla kommunikativa färdigheter i muntlig produktion samt läs- och skrivundervisning. I alla klassrum finns elever med olika erfarenheter och språklig bakgrund, vilket är en didaktisk utmaning för lärarna. Språkundervisningen består av många olika delar på en begränsad tid och läraren behöver göra prioriteringar. Studier visar att uttalsundervisningen ofta får mindre utrymme då lärare känner sig osäkra på undervisningsmetoder (Foote et al. 2011; Huhtamäki & Zetterholm 2018; Zetterholm 2017). Det blev utgångspunkten för ett samarbetsprojekt med forskningsfrågan: Hur kan undervisning i svenskt uttal utvecklas och integreras i sfi-undervisningen? I projektet deltog forskare och sfi-lärare som utifrån forskning, lärares praktik och klassrumsobservationer utvecklade pedagogiska metoder för undervisning om svenskt uttal integrerat i andra undervisningsmoment. Ordbetoningens betydelse och variation utifrån ordens morfologi samt relationen mellan tal och skrift är några exempel. Vuxna andraspråksinlärare talar ofta målspråket med brytning (Levis 2018) som kan härledas till förstaspråket då transfer, positiv och negativ, är vanligt (Jarvis & Pavlenko 2010). Eleverna har därför olika utmaningar för att uppnå ett begripligt uttal på svenska där lärares kunskap om typologiska likheter och skillnader kan bidra till en målinriktad uttalsundervisning. Under projektets gång såg lärarna flera möjligheter till integrering av uttalsundervisning och uttrycker att de blivit mera medvetna och trygga i sin undervisning. De har konkreta verktyg med stöd i forskning som visar att explicit uttalsundervisning ger förutsättningar för att erövra ett begripligt och lyssnarvänligt uttal (Derwing & Munro 2015). Lärarna nämner också att elevernas medvetenhet om vikten av ett bra uttal ökat, vilket bidrar till motivation med möjlighet att nå kursmålen och få ett arbete efter avslutade studier.
Referenser
Derwing, T.M. & Munro, M.J. (2015). Pronunciation Fundamentals. Evidence-based Perspectives for L2 Teaching and Research. John Benjamins Publishing Company.
Foote, J.A., Holtby, A.K. & Derwing, T.M. (2011). Survey of the teaching of pronunciation in adult ESL programs in Canada, 2010. TESL Canada Journal, 29(1), 1–22.
Huhtamäki, M. & Zetterholm, E. (2018). Uttalets plats i undervisningen i svenska som andraspråk. I: Kuronen, M., Lintunen, P. & Nieminen, T. (red.) AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, https://journal.fi/afinla/issue/view/5195, 2017/n:o 10: 45-60. https://journal.fi/afinla.
Jarvis, S. & Pavlenko, A. (2010). Crosslinguistic Influence in Language and Cognition. Routledge.
Kursplan för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare. https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/komvux-svenska-for-invandrare-sfi/laroplan-for-vux-och-kursplan-for-svenska-for-invandrare-sfi/kursplan-for-svenska-for-invandrare-sfi, hämtad 2023-02-18.
Levis, J.M. (2018). Intelligibility, Oral Communication, and the Teaching of Pronunciation. Cambridge University Press.
Zetterholm, E. (2017). Swedish for immigrants. Teachers’ opinion on the teaching of pronunciation. In: E. Babatsouli (ed.), Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2017 (pp. 308-312), ISBN: 978-618-82351-1-3. URL: http://ismbs.eu/publications-2017.