Utforskande och fördjupande textsamtal om komplexa skönlitterära texter
Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- intervention återkoppling textsamtal komplexitet
Copyright (c) 2023 Maritha Johansson
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Multimodal gestaltning och textsamtal
I projektet Utforskande och fördjupande textsamtal om komplexa skönlitterära texter (Skolforskningsinstitutet) undersöks om en intervention utifrån en specifik samtalsmodell, Inquiry dialogue, kan bidra till att höja kvaliteten på litterära textsamtal i skolan. Interventionen genomförs i ca 30 årkurs 8-klasser under ett läsår och ramas in av för- och eftertester av elevers läsförståelse och av lärares och elevers self-efficacy (deras tilltro till egen förmåga att hålla respektive delta i litteratursamtal), samt tester av samtalskvalitet. Lärarna har genomgått utbildning i samtalsmodellen som ska implementeras under interventionsperioden. Lärarna får återkoppling av både forskare och kollegor vid flera tillfällen under läsåret. Som underlag för återkopplingen och för analys av samtalen används ett observationsprotokoll, inspirerat av Argumentation Rating Tool (ART) (Retzniskaya & Wilkinson, 2016; Retzniskaya et al., 2021) som har anpassats till samtal om litterära texter. I interventionen ingår också deltagande i gruppreflektioner, antingen tillsammans med en forskare eller kollegialt inom en skola eller ett skolområde.
De texter lärare och elever arbetar med under interventionen har valts ut för att de är komplexa på olika plan. När elever i litteraturundervisningen får möta komplexa texter som de vanligtvis inte arbetar med i skolan verkar deras engagemang öka (Johansen, 2017; Sønneland & Skaftun, 2017). Projektet utgör ett exempel på hur på hur praktiknära forskning kan utföras i nära samarbete med lärare.
Presentationen fokuserar främst på metod och metodutveckling. Dels presenteras utmaningar i den dubbla interventionen (samtalsutveckling och komplexitet i texter), dels diskuteras återkoppling och gruppreflektion som metod för praktiknära forskning. Interventionsdesignen relateras också till preliminära resultat från analyser av samtalskvalitet i för- och eftertester.
Referenser
Johansen, M. B. (2017). The way I understood it, it wasn’t meant to be understood’ – when 6th grade reads Franz Kafka. Journal of Curriculum Studies, 49(5), 579–598.
Reznitskaya, A. et al. (2016). Using the Argumentation Rating Tool to support teacher facilitation of Inquiry Dialogue in elementary language arts classrooms. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Washington, DC.
Reznitskaya, A., & Wilkinson, I. A. G., (2021). The Argumentation Rating Tool: Assessing and supporting teacher facilitation and student argumentation during text-based discussions. Teaching and Teacher Education, vol 106, Art no. 103464.
Sønneland, M., & Skaftun, A. (2017). Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen». Acta Didactica Norge, 11(2), Art no 8.