Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Bidrag från övriga deltagare

Lärandemål i religionskunskap

Publicerad 2023-06-16

Abstract

Session: SO-undervisning och social fostran

Praktiknära forskning kan bedrivas på olika sätt och med olika metoder, inte minst i form av observationer som görs på plats i skolor inom ramen för pågående undervisning och lärande. Möjligheterna är då särskilt goda för att upptäcka intressanta problem, som annars kanske skulle förbises.

Under mitt avhandlingsprojekt genomförde jag klassrumsobservationer och intervjuer av lärare för att studera läromedelbruk i religionskunskap på gymnasieskolan. Det visade sig då att samtliga medverkande lärare talade om ett lärandemål i religionskunskap som särskilt utmanade att undervisa om och för elever att lära sig. Det gällde ”olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap”, ett lärandemål som infördes 2011 men som ägnats liten uppmärksamhet av religionsdidaktisk forskning.
I en uppföljande studie till avhandlingsprojektet har jag undersökt vad lärarna uppfattar som särskilt utmanande när det gäller undervisning om religion och vetenskap. Resultaten ger en tydlig inblick i de villkor som lärare ofta har att förhålla sig till. Det handlar om att realisera abstrakta lärandemål i styrdokument i en praktik med snäva ramfaktorer, inte minst när det gäller tid. I min studie visar jag även att ämnesinnehållets komplexitet bidrar till de utmaningar lärare upplever och att det exempel som pekas ut i ämnesplanen, frågor om skapelse och evolution, snarare bidrar ämnesinnehållets komplexitet än underlättar.

Min studie visar alltså hur ett forskningsintresse kan väckas i mötet med verksamma lärare under praktiknära forskning och att ett didaktiskt problem som lärare själva pekar ut som särskilt utmanande kan blir föremål för beforskning. En första delstudie är just nu under publicering och en andra delstudie har just inletts.

Referenser
Francis, L. J., J. Astley & U. McKenna. (2019). 'Science disproves the biblical account of creation': exploring the predictors of perceived conflict between science and religion among 13- to 15-year-old students in the UK. British Journal of Religious Education (41/2).

Hansson, L. och A. Redfors. (2006) Swedish Upper Secondary Students’ Views of the Origin and Development of the Universe. Research in Science Education (36).

Hansson, L. och A. Redfors. (2007). Physics and the Possibility of a Religious View of the Universe: Swedish Upper Secondary Students’ Views. Research in Science Education (16).

Hansson, L. och A. Redfors. (2012). Tre elever berättar om universum, gud och fysiken. NorDiNa (2/1).

Lindskog, A. (2012). Ett nytt innehåll i gymnasieskolans religionskunskap? i Franck, O. & M. Stenmark, M. (Red.) (2012). Att undervisa om religion och vetenskap : med grund i ämnesplanen i religionskunskap (Lund: Studentlitteratur).

Löfstedt, T. (2015). Vad ska man jämföra när man jämför vetenskap och religion? I T. Löfstedt (Red.), Religionsdidaktiska studier (Växjö: Linnaeus University Press).

Naeslund, L. (2016). Lojalitet uppåt, lyhördhet utåt och äkthet inåt. Religionslärares röster om sin undervisning – särskilt om i religion och vetenskap. I G-B. Wärvik, C. Runesdotter, E. Forsberg, B. Hasselgren, F. Sahlström (Red.), Skola, lärare, samhälle : Vänbok till Sverker Lindblad RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr 9, Göteborg: Göteborgs universitet.

Schilders, M., Sloep, P., Peled, E. och Boersma, K. (2009). Worldviews and Evolution in the Biology Classroom. Journal of Biological Education, 43(3), 115–120.

Stenmark, M. (2011) Naturvetenskap och religion. I Löfstedt, M. (red.), Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. (Lund: Studentlitteratur).

Stenmark, M. (2012) Kan religiös tro vara rationell? i Franck, O. & M. Stenmark, M. (Red.) (2012). Att undervisa om religion och vetenskap : med grund i ämnesplanen i religionskunskap (Lund: Studentlitteratur).

Thalén, P. (2015). Religion och vetenskap. Ett nygammalt tema i religionsunder-visningen på gymnasiet. I D. Carlsson, P. Thalén (Red.) Det postsekulära klass-rummet. Mot ett vidgat religionskunskapsbegrepp. Gävle: Högskolan i Gävle.