Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Bidrag från övriga deltagare

Den svårfångade självständigheten i studenters självständiga arbeten

Publicerad 2023-06-16

Abstract

Session: Utbildning för profession

Med utgångspunkt i ett övergripande projekt om studenters självständighet i examensarbete är detta delprojekts syfte att utifrån handledares erfarenheter få kunskap om innebörder av självständighet i handledningsprocess, text och ventilering.
Inom delprojektet anordnades en workshop med tre handledare där vi bad deltagarna både förklara hur de ser på självständighet i allmänhet och specifikt i förhållande till handledning av studenter i examensarbeten. Vi tillförde i WS en teori av Deci och Ryan (2008) om autonomi i förhållande till yttre och inre motivation. Utifrån teorin diskuterade handledarna vidare kring självständighet tills vi avslutningsvis presenterade en matris med sju grundläggande synsätt på självständighet (Magnusson & Zackariasson 2019, s. 1414) som handledarna fick använda som underlag för fortsatta diskussioner. Analys av data gjordes utifrån Reflective Lifeworld Research (RLR) (Dahlberg et al., 2008) för att få fram teman eller essentiella innebörder av fenomenet studenters självständighet i examensarbeten. Preliminära resultat visar att självständighet innebär att ta ansvar för arbetet i relation till den specifika akademiska kontexten. Ansvarstagandet som utmärker självständigheten är beroende av ett givet utrymme, implicit eller explicit. Självständigheten karaktäriseras av ansvarstagande handlingar såsom att göra egna reflektioner, fatta medvetna beslut, generalisera utifrån det specifika, att vara kritisk och komma med förslag. Resultaten visar också att självständighet upplevs behöva tid, vara relaterad till motivation och kan upplevas både positiv och negativ. Resultaten har bidragit till kunskap om vad självständighet innebär både på en övergripande nivå och genom konkreta exempel vilket skapar möjligheter för handledare att i handledningsprocessen aktivt främja studenters självständighet.

Referenser

Dahlberg, K., Dahlberg, H. & Nyström, M. (2008). Reflective lifeworld research (2nd ed.) Lund: Studentlitteratur.

Deci, L. E., & Ryan, M. R. (2008). Self-Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health. Canadian Psychology, Vol. 49, No. 3, 182–185. DOI: 10.1037/a0012801

Magnusson, J., & Zackariasson, M. (2019). Student independence in undergraduate projects:
different understandings in different academic contexts, Journal of Further and Higher Education, 43:10, 1404-1419, DOI: 10.1080/0309877X.2018.1490949