Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Doktorandbidrag

Fritidshemmets didaktik

Line Isaksson
Karlstads universitet

Publicerad 2023-06-16

Abstract

Session: Fritidshemmet under utveckling

Denna studie syftar till att behandla undervisningsbegreppet i relation till fritidshemmet. De senaste åren har förväntningarna på fritidshemmet som en lärande institution tydligt skrivits fram i skollagen och läroplanen. När undervisning och dess innehåll diskuteras tenderar den diskussionen att beröra didaktik alltså undervisningens organisation och utformning. Tidigare forskning har i begränsad omfattning behandlat undervisning i fritidshemmet. Forskning som synliggör och artikulerar det görande som sker i undervisningen på fritidshemmet utifrån didaktiska teorier saknas helt. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt utifrån Klafki (1997) och hans tankar om bildning. Som i sin tur ligger till grund för förståelsen om hur eleven, läraren och undervisningsinnerhållet förs samman samt relateras till varandra. Brousseau (1997) använder begreppet didaktiskt kontrakt. Enkelt beskrivit består det didaktiska kontraktet av ömsesidighet mellan lärare och elev som villkoras av förväntningar, miljön samt handlingar av läraren som blir ett motstånd i relation till elevernas handlingar. Det didaktiska kontraktet blir synligt när det bryts det är också då det förväntade lärandet kan ske. Studien tar sin utgångspunkt i en etnografisk metod där videoinspelning, fältanteckningar samt reflekterande samtal utgör empiri (Atkinson, 2007). Genom nexusanalys undersöks de handlingar som sker i fritidshemmet i relation till olika makro- och mikrodiskurser som finns i fritidshemmets kontext (Scollon & Scollon, 2007). Studien förväntas bidra med kunskap om hur undervisningsbegreppet förstås, förhandlas och omsätts samt vad didaktiska implikationer i fritidshemmets vardagspraktik kan vara.

Referenser

Atkinson, P. (2007). Ethnography: Principles in practice. Routledge.

Brousseau, G. (1997). Theory of didactical situations in mathematics (N. Balacheff, M. Cooper, R. Sutherland, & V. Warfield, Eds. & Trans.). Kluwer.

Klafki, W. (1997). Kritisk-konstruktiv didaktik. I Michael Uljens (red): Didaktik–teori, reflektion och praktik, s 215-228. Studentlitteratur.

Scollon, R., & Scollon, S. W. (2007). Nexus analysis: Refocusing ethnography on action. Journal of sociolinguistics, 11(5), 608-625. https://doi.org/10.1111/j.1467-9841.2007.00342.x