Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- läs- och skrivundervsining,
- läs- och skrivutveckling,
- samhällsorienterande ämnena,
- funktionella sammanhang,
- lågstadiet
Copyright (c) 2023 Elin Eriksson
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Didaktik och undervisning
Syftet med min avhandlingsstudie är att förstå och bidra med kunskap om läs-och skrivundervisning i samhällsorienterande ämnen på lågstadiet. Mer preciserat kommer fokus att vara ämnesövergripande undervisning i strategier för att avkoda och förstå texter i funktionella och meningsfulla sammanhang där eleverna även får arbeta med språkliga aspekter för en balanserad undervisning (Adams, 1990; Berg et al., 2015; Liberg, 2008; Snow et al.,1998; Taube et al., 2015). I dessa sammanhang har läraren en betydelsefull roll att modellera och undervisa om strategier, vilket kan genomföras i en gemensam läs- och skrivundervisning. Gemensam läs- och skrivundervisning innebär att eleverna läser eller skriver samt bearbetar gemensamma texter tillsammans, under ledning och med stöttning från läraren. Det sociokulturella perspektivet på lärande utgör studiens teoretiska utgångspunkter. Studien har två frågeställningar:
- Hur bedrivs läs- och skrivundervisningen i samhällsorienterande ämnen på lågstadiet? Vilka möjligheter samt utmaningar finns?
- Hur kan den gemensamma läs- och skrivundervisningen i samhällsorienterande ämnen genomföras som en balanserad undervisning?
Vid besvarandet av studiens första frågeställning kommer aktionsforskningsprocessen inledas med observationer av några utvalda verksamma lärares samhällsorienterande undervisning och lärarna intervjuas därefter. Ambitionen vid intervjuerna och observationerna är att belysa några didaktiska dilemman kopplade till läs- och skrivundervisning i samhällsorienterande ämnen. Dilemmana diskuteras fram och preciseras tillsammans med de aktuella lärarna, med en förankring i den tidigare forskningen som berör ämnesövergripande läs- och skrivundervisning. Därefter inleds ett fördjupat arbete runt de preciserade dilemmana för att besvara studiens andra frågeställning. Ett tänkt resultat kan komma att bli ett identifierande av vilka typer av didaktiska dilemmana som de verksamma lärarna i studien står inför, hur dessa dilemman kan hanteras, samt möjliga strategier för att komma runt dessa dilemman för en gemensam läs- och skrivundervisning i de samhällsorienterade ämnena på lågstadiet.
Referenser
Adams, M.J. (1990). Beginning to read: thinking and learning about print. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., & Krogh, E. (2015). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 8: Skriva i alla ämnen, årskurs 4-6 ]. In Lärportalen (pp. 6). Stockholm: Skolverket.
Liberg, C. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag. Att erövra världen [Elektronisk resurs]: dokumentation av konferensen Grunläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik 26-27 november 2007. Hämtad från http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/
Snow, Catherine E, Burns, M. Susan & Griffin, Peg (red.) (1998). Preventing reading difficulties in young children. National Academy Press.
Taube, K., Fredriksson, U., & Olofsson, Å. (2015). Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever [Elektronisk resurs].