Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Bidrag från övriga deltagare

Läraruppfattningar om undervisning i svenska för invandrare under Covidpandemin

Åsa Wedin
Högskolan Dalarna

Publicerad 2023-06-16

Abstract

Session: Digitalt deltagande

För vuxna invandrare i Sverige erbjuds grundläggande undervisning i svenska som andraspråk i form av svenska för invandrare (sfi). I denna presentation visas resultat från en studie av sfi-lärares uppfattningar av hur covidpandemin påverkade deras undervisning och elevernas lärande. Studien ingår i ett aktionsforskningsprojekt som syftar till att utveckla undervisning i grundläggande litteracitet bland elever med kort eller ingen tidigare skolbakgrund, studieväg 1. Projektet involverade lärare och elever på fyra sfi-skolor. Denna presentation bygger på individuella och fokusgruppintervjuer med lärare från dessa skolor som har analyserats genom tematisk innehållsanalys.

För dessa lärare betydde covidpandemins utbrott en mycket snabb omställning från klassrumsundervisning till varierande kombinationer av digital undervisning och klassrumsundervisning i små grupper. I intervjuerna talar lärarna om sina erfarenheter och om hur de kreativt transformerade sina tidigare undervisningsrutiner för att anpassa sig till nya och föränderliga villkor. De talar om den digitala undervisningen som både en utmaning och en fördel för undervisningen och även för elevernas andraspråksutveckling. De uttrycker bland annat att eleverna hade mer utvecklade digitala förmågor än vad lärarna hade förutsett och att eleverna i vissa fall deltog mer aktivt i undervisningen när läraren inte var fysiskt närvarande. Å andra sidan talade lärarna också om hur de digitala och hybrida undervisningsformerna på olika sätt begränsade deras undervisning och försenade elevernas andraspråksutveckling. Utifrån denna studie finner vi begreppet Emergency Remote Teaching (Hodges mfl. 2020) relevant och vi drar slutsatsen, liksom tidigare forskare (Nilsberth mfl, 2021) att skolornas beredskap att hantera denna kris var beroende av individuella lärares professionella kompetens och förmåga att agera självständigt.

Referenser

Hodges, C. B. & Fowler, D. J. (2020). The COVID-19 Crisis and faculty members in higher education: From emergency remote teaching to better teaching through reflection. International Journal of Multidisciplinary Perspectives in Higher Education. 5(1), 118-122.

Nilsberth, M., Slotte, A., Høegh, T., Zophoníasdóttir, S., Högström, J., Johansson, A., Olin-Scheller, C. & Tarander, E. (2021). Classrooms going online: Nordic lower secondary teachers’ readiness at the COVID-19 outbreak. Education in the North, 28(3), 44-62. https://doi.org/10.26203/6358-rk88