Praktiknära forskning i samarbete med deltagare inom ett projekt om modersmål i förskolan
Publicerad 2023-08-10
Copyright (c) 2023 Carla Jonsson, Hanna-Maret Outakoski, Annika Norlund Shaswar
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Mångfald och deltagande i förskolan
Praktiknära forskning i samarbete med deltagare inom ett projekt om modersmål i förskolan
I föredraget presenteras ett pågående samarbete mellan deltagare och forskare inom ramen för det praktiknära forskningsprojektet ’Modersmål, minoriteter och språklig heterogenitet: Undervisningsformer och praktiker i förskola och skola med fokus på litteracitet’ (Skolforskningsinstitutet, 2022–2024). Projektets syfte är att utveckla undervisningsformer som stödjer barns/elevers språkutveckling inom modersmålsverksamheter, med särskilt fokus på litteracitet dvs. läsande och skrivande. Forskningsprojektet sker i nära samarbete med en kommun, rektorer, lärare, vårdnadshavare och barn.
De huvudsakliga forskningsfrågorna är:
- Vad kännetecknar samarbetet mellan deltagare och forskare i olika faser av projektet?
- På vilka sätt bidrar forskningsprojektet till verksamheterna och till deltagarna?
Teori, metod och etiska principer
Projektet har sin metodologiska grund i lingvistisk etnografi (Copland & Creese, 2015) och bedrivs i form av ett aktionsforskningsprojekt (McNiff, 2013) med nära samarbete mellan forskare och deltagare/forskningspartners.
Projektet utgår ifrån forskningsstrategiska principer från urfolksforskning som bygger på reciproka tillitsrelationer samt känslighet för etiska principer av betydelse för minoriteter och urfolk. Dessa principer förpliktigar forskare till kritisk granskning av egna föreställningar (Snow m.fl. 2016). Den mest centrala av dessa principer är att forskningsfrågorna kommer från de ’communities’/gemenskaper man avser forska hos, med och bland. Av denna anledning har vi tidigt i planeringsprocessen haft samtal med och delvis gemensamt utformat projektet i samverkan med forskningspartners. Viktiga urfolksmetodologiska principer uppfylls dessutom genom att deltagare ges möjlighet att ha visst inflytande över utformningen av hela forskningsprocessen, så som genom att påverka materialskapande samt utformning av resultat och publikationer.
Förväntade resultat
I föredraget presenteras hur samarbetet har utvecklats genom projektets olika faser: samarbetet under perioden då vi skrev vår forskningsansökan, samarbetet i projektets uppstart och samarbetet under datainsamlingsfasen. Dessutom beskrivs hur samarbetet förväntas utvecklas vidare under projektets kommande faser: dissemination och avslut.
Referenslista
Copland, F. & Creese, A. (2015). Linguistic ethnography: Collecting, analysing and presenting data. SAGE.
McNiff, J. (2013). Action Research: Principles and Practice. Routledge.
Snow, K.C., Hays, D.G., Caliwagan, G., Ford D.J., Mariotti, D., Mwendwa, J. M, Scott, W. (2016). Guiding principles for indigenous research practices. Action Research, 14(4), s.357–375.