Digital(iseringens) gestaltning i grundskolans musikskapande undervisning
Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- Musikundervisning,
- Musikskapande,
- Digitala verktyg,
- Digitalisering
Copyright (c) 2023 Jonas Nilsson
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Multimodal gestaltning och textsamtal
Syftet med detta pågående avhandlingsprojekt är att undersöka vilka förutsättningar digitaliseringen medför för musikundervisningen skapande aktiviteter i grundskolans senare år. Forskningsfrågorna fokuserar på hur digitala verktyg används i musikskapandet, hur elever och lärare upplever denna användning och vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar dessa verktyg kan ge upphov till. Studien använder sig av ett övergripande medieekologiskt perspektiv tillsammans med begrepp ur Bernsteins pedagogiska apparat, såsom rekontextualisering, klassifikation, inramning, samt synlig och osynlig pedagogik (Bernstein 2000). Genom ett medieekologiskt perspektiv kan musikämnet ses som ett eget ekologiskt system, men även som en del av ett större system, såsom skolsystemet som helhet, eller samhället i stort. När nya teknologier, eller arter, introduceras i detta ekosystem kommer dess miljö att förändras och individers tankemönster, perception, roller och handlingsutrymmen att omformas (Erixon 2014). Studiens metodologiska utformning är uppdelar i två delar. Den första delen innefattar semi-strukturerade intervjuer med femton verksamma musiklärare. Intervjuernas fokus ligger på lärarnas förutsättningar och erfarenheter av att använda digitala verktyg i sin musikskapande undervisning. Den andra delen inbegriper observationer av när elever vid tre olika högstadieskolor arbetar med att skapa musik med hjälp av olika digitala verktyg. Under observationsperioden har även uppföljande intervjuer genomförts med de undervisande lärarna, samt gruppintervjuer med elever. Studien förväntas utgöra ett bidrag i förståelsen för hur grundskolans musikskapande undervisning omformas genom de digitala verktyg som digitaliseringen erbjuder och som kommit att bli alltmer vanligt förekommande i denna typ av undervisning under det senaste decenniet (Skolinspektionen 2019, p. 30). Vidare förväntas studien belysa både pedagogiska möjligheter och utmaningar som denna typ av undervisning kan innebära såväl ur ett lärar-, som ett elevperspektiv.
Referenser
Bernstein, Basil (2000) Pedagogy, symbolic control and identity – Theory, Research, Critique, Rowman & Littlefield.
Erixon, Per-Olof (2014) Skolan, medierna och medieekologin. I Skolämnen i digital förändring – En medieekologisk undersökning. Studentlitteratur, Holmbergs Malmö AB.
Skolinspektionen (2019) Musikundervisning i grundskolan årskurs 7-9. Tematisk kvalitets- granskning 2019. Diarienummer: 400-2017-10215.