Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Bidrag från övriga deltagare

Elevers erfarenhet som grund för fritidshemmets undervisning

Monica Orwehag
Högskolan Väst

Publicerad 2023-06-16

Abstract

Session: Fritidshemmet under utveckling

Centralt i studien är ”elevers erfarenheter”, ett sedan lång tid återkommande begrepp i styrdokumenten för skola och fritidshem, som en utgångspunkt för lärande och undervisning. Begreppet som sådant är dock inte definierat i dessa dokument och den avsedda innebörden är därmed oklar. Särskilt problematiskt är detta i förhållande till fritidshemmet där såväl elevers erfarenheter som deras delaktighet och självbestämmande betonas ytterligare i läroplanens del 4 för fritidshemmet, samtidigt som senare år inneburit en ökad målstyrning och tydligare definierade innehållsliga områden för fritidshemmets undervisning. Syftet är därmed att studera hur de yrkesverksamma i fritidshemmet hanterar begreppet i sin praktiska undervisning i förhållande till läroplanens föreskrifter. Den teoretiska grunden är en analys av begreppet erfarenhet i kunskapsteoretiska termer, relaterat till den mycket sparsamma forskning som finns på området. Data bygger på ett enkätmaterial inhämtat via webbaserade enkäter till yrkesverksamma i fritidshem, där respondenterna ombads redogöra dels för sin tolkning av begreppet elevers erfarenhet, dels ge exempel på sitt sätt att omsätta detta i praktisk handling i fritidshemmets undervisning. Resultatanalysen pekar på en tudelning i tolkningen av begreppet, ur två olika perspektiv. En tolkning kan betecknas som ett lärarperspektiv, där elevers erfarenheter efterfrågas som grund för specifika, av läraren i förväg planerade kunskapsmål, ofta med anknytning till läroplanens centrala kunskapsområden för fritidshemmet.  Den andra tolkningen kan betecknas som ett elevperspektiv, där elevers erfarenheter tillvaratas och görs till utgångspunkt för att öka deras delaktighet och möjligheter till självvalda aktiviteter samt som resurs för att inspirera och engagera andra elever.

Referenser

Ackesjö, A & Haglund, B. (2021). Fritidspedagogisk undervisning: En fråga om intentionalitet, situationsstyrning och inbäddning. Utbildning och Lärande, 15(1), 69–87

Elvstrand, H & Lago, L. (2020). Do they have a choice?: pupils’ choices at LTCs in the intersection between tradition, values and new demands, Education Inquiry, 11:1, 54-68,

Greene, S. & Hill, M. (2005). Researching children’s experience: Methods and methodological issues. In S. Greene & D. Hogan, (Eds.), Researching children’s experience: Approaches and methods (pp 1-21). SAGE

Orwehag, M. & Elvstrand, H (Manus) Att utgå från elevers erfarenhet i fritidshemmet – ett didaktiskt dilemma.

Skolverket (2022) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket.