Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Bidrag från övriga deltagare

Den magiska cirkeln: Lekfullhet som redskap för ökad delaktighet bland autistiska elever

Ingela Visuri
Högskolan Dalarna

Publicerad 2023-06-16

Nyckelord

  • Autism,
  • Lekpedagogik,
  • Pedagogiska lajv,
  • Samskapande,
  • Delaktighet,
  • Specialpedagogik,
  • Skolfrånvaro
  • ...Mer
    Mimdre

Abstract

Session: Normkritik och relationer i skola och fritidshem

Detta paper baseras på en fallstudie där jag i samverkan med LajvVerkstaden undersökt i vilken mån fantasibaserat samskapande kan öka autistiska elevers deltagande i skolan. Under två års tid har vi laborerat med olika metoder på två resursskolor (mellanstadium + ­högstadium) för att utveckla en lekpedagogik som är särskilt anpassad till autistiska villkor. Utifrån deltagande observation och lärarintervjuer framgår att (a) flera av eleverna på de två skolorna ökat sin närvaro, (b) många interagerar mer aktivt med såväl klasskompisar som lärare under skoldagen, och (c) dessutom har lärarnas blick på eleverna och deras förmågor förändrats. På ett kognitionsvetenskapligt plan kontrasteras lekfullhet mot rädsla. Vi ser exempelvis hur typiska kampresponser (”fight, flight, freeze”) uttrycks hos autistiska elever i form av skolfrånvaro, elevkonflikter och passivitet (se Brede, Remington, Kenny, Warren, & Pellicano, 2017; Bryson, Rogers och Fombonne, 2003; Davidsson, 2021). Resultaten belyser hur avgörande den sociala miljön är för människors möjlighet att agera i världen. Lärarna beskriver exempelvis hur de använder humor som ett relationsskapande verktyg för att avvärja konflikter och väcka lusten att delta i undervisningen. Tidigare forskning visar hur just relationell kompetens är avgörande för att autistiska elever ska trivas och lyckas i skolan (Gårlin, 2021). Den narrativa inramningen tydliggör dessutom det sociala spelet för just denna målgrupp, och i leken kan eleverna experimentera med relationer utan risk att drabbas av negativa konsekvenser. Slutsatsen är att fantasibaserat samskapande kan bidra till en intersubjektiv rörelse där både elever och lärare omförhandlar sina relationer, och när eleverna vägleds från rädsla mot lekfullhet öppnas en väg tillbaks in i undervisningen.

Referenser

Brede, J., Remington, A., Kenny, L., Warren, K., & Pellicano, E. (2017). Excluded from school: autistic students’ experiences of school exclusion and subsequent re-integration into school. Autism and Development Language Impairment, 2, s. 239694151773751

Bryson, S., Rogers, S., & Fombonne, E. (2003). Autism Spectrum Disorders: Early Detection, Intervention, Education, and Psychopharmacological Management. The Canadian Journal of Psychiatry, 48(8), pp. 506-516

Davidsson, M. (2 Juni 2021). Problematisk skolfrånvaro/"hemmasittare". Hämtat från Göteborgs universitet: https://www.gu.se/gnc/problematisk-skolfranvarohemmasittare

Gårlin, S. (2021). Du och Jag : Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum. Karlstads universitet (doktorsavhandling).