Kommuners användande av digitala system vid specialpedagogisk dokumentation i förskolan: Om nya organisatoriska kartor för professionella
Publicerad 2023-06-16
Copyright (c) 2023 Hanna Vretblom
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Specialpedagogik och inkludering
Den här pågående studien kartlägger och undersöker svenska kommuners användande av digitala system för att dokumentera särskilt stöd i förskolan. Digitala system har kommit att bli en alltmer framträdande del i förskolans utbildning där system alltmer ersätter den pappersbaserade dokumentationspraktiken i förskolan (Cowan & Flewitt, 2021). Intresse riktas därmed mot om dessa system även används för specialpedagogisk dokumentation i förskolan? Studien undersöker därför om digitala system används, vilka digitala system som används samt vilka funktioner dessa digitala system bidrar med? Studien består av en kartläggning av digitala system i samtliga Sveriges kommuner samt 18 semi-strukturerade intervjuer i sex olika kommuner. Deltagarna i intervjuerna bestod av nyckelinformanter på huvudmannanivå inom områden såsom förskola, digitalisering och specialpedagogik. Argyris och Schön (1978;1996) teoretiska ramverk används i relation till digitala system som en plats för en kommuns organisatoriska kunskap. Utgångspunkten för studien är att systemets arkiverande och sparande funktioner via mallar, arbetsprocesser och beviljade accesser skapar organisatoriska kartor i vilka förskolans professionella ska navigera efter.
De preliminära resultaten visar att det digitala formatet av just dokumentationer gällande särskilt stöd i förskolan är relativt nytt för flera kommuner samt att det sker via en variation av system. Kommunernas användande av ett digitalt system förklaras med bland annat utgångspunkter i säkerhet och lagstiftning samt även genom tillgänglighet och åtkomst av dokumentation. Kommunernas organisatoriska kartor förefaller innehålla administrativa perspektiv på systemets användande där funktioner som hur dokumentationer ska göras förklaras av systemet medan frågor gällande innehåll överlämnas till professionella att tolka och genomföra. Resultatet av studien kan komma att vara viktigt för att förstå olika drivkrafter, processer och effekter när administration och praktik ska samverka via digitala system med gemensam utgångspunkt i dokumentationer gällande särskilt stöd i förskolan.
Referenser
Argyris, C. and Schön, D.A. (1978). Organizational learning: a theory of action perspective. Reading, Mass: Addison-Wesley.
Argyris, C. and Schön, D.A. (1996). Organizational learning II: theory, method and practice. Reading, Mass: Addison-Wesley.
Cowan, K. and Flewitt, R. (2021). Moving from paper-based to digital documentation in Early Childhood Education: democratic potentials and challenges. International journal of early years education. ahead-of-print, 1–19.