Lärarprofession i utveckling med hjälp av vetenskapliga begrepp
Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- vetenskaplig grund,
- lärarprofession
Copyright (c) 2023 Sara Irisdotter Aldenmyr, Mikael Berg
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Profession i utveckling
Enligt Skollagens första kapitel (SFS 2010:800, 2010) ska all utbildning, vid sidan av beprövad erfarenhet, vila på vetenskaplig grund. I föreliggande paper intresserar vi oss för lärares professionella utveckling när det kommer till att förstå sin egen professionalitet i relation till elever, kollegor men också andra professioner som agerar inom skolan. Vi undersöker resultatet av en ambition att stimulera denna utveckling av professionell självförståelse på vetenskaplig grund, det vill säga med direkt input från aktuell forskning inom området.
Syftet med föreliggande studie är att undersöka på vilket sätt lärare använder för dem nya teoretiska begrepp i egen reflektion om sin lärarprofessionalitet samt diskutera på vilket sätt detta kan leda till professionell utveckling.
Teoretiskt ansluter vi oss till forskning som visar på att lärares tillägnande av teoretiska resonemang och påföljande reflektion i sin tur leder till utveckling av olika former av lärarkunnande, och i nästa led även förbättrad undervisning (Cain, et al., 2019, Winch, Oancea & Orchard, 2015).
Materialet består av fem reflektionstexter från ett 15-tal lärare (ca 75 texter) som under fem gemensamma träffar med oss forskare tagit del av vetenskapliga texter och kortare föreläsningar där teoretiska begrepp om lärarprofessionalitet varit i fokus. Texterna har diskuterats gruppvis och kopplats till reflektion om den egna praktikens utmaningar. Därefter har enskilda reflektionsprotokoll skrivits, vilka utgör vårt empiriska material. Materialet analyseras med fokus på hur teoretiska begrepp framträder och används, och inspireras av en analysmodell som fokuserar vad som görs när tillägnandet av teori möter praktikens erfarenheter (jfr Gradén & Irisdotter Aldenmyr, 2022).
Ett preliminärt resultat visar att lärarna hög grad aktiverar teoretiska begrepp för att bekräfta egna erfarenheter, men att begreppen också är verksamma när lärare uttrycker nya sätt att förstå sin verksamhet, och vilka att utveckla den.
Referenser
Cain, Tim, Brindley, Sue, Brownc, Chris, Jonesd, Gary and Rigab, Fran (2019) “Bounded decision-making, teachers’ reflection and organisational learning: How research can inform teachers and teaching”. British Educational Research Journal
45(5) 1072–1087. https://doi.org/10.1002/berj.3551 (hämtat 230210)
Gradén, Mattias & Irisdotter Aldenmyr, Sara. (ahead of print, 2022) ”Praktikutvecklande samtal på vetenskaplig grund” I: Pedagogisk forskning i Sverige https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/3166/3210 (hämtat 230210)
SFS 2010:800. (2010). Skollagen. Utbildningsdepartementet Stockholm.
Winch, Christopher, Oancea, Alis, & Orchard, Janet (2015) The contribution
of educational research to teachers’ Alis professional learning: philosophical understandings, Oxford Review of Education, 41:2, 202-216, https://doi.org/10.1080/03054985.2015.1017406 (hämtat 230210)