Makten över populärkulturen på fritidshemmet
Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- Fritidshem,
- populärkultur,
- makt,
- kritisk diskursanalys,
- Etnografi
- Crtitical discourse analysis (CDA) ...Mer
Copyright (c) 2023 David Rapp
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Strukturella förutsättningar för utbildning och lärande
Fritidshemmet är en arena där populärkulturen är ett vardagligt inslag. Främst i barns praktiker, där traditionella lekar genomsyras av populärkulturella inslag och utspelar sig både i analoga, digitala eller transmediala arenor (Aarsand, 2010; Johansen, 2017). Även fritidshemmets pedagogiska aktiviteter och dess styrdokument visar på hur populärkulturen har en naturlig plats. Samhälleliga idéer kring populärkultur och barndom villkorar dock barns tillgång till populärkultur. För fritidshemmet blir dessa diskurser relevanta och paradoxala i förhållande till verksamhetens syfte om att utgå från elevers intresse, såväl som deras behov.
Avhandlingens syfte är att undersöka hur populärkulturen styr eller används för att styra i barns sociala liv på fritidshemmet. Detta görs genom att se hur populärkultur kommer till uttryck i diskurser i barns sociala interaktioner och vilka maktrelationer som skapas eller åberopas genom populärkulturens närvaro. Vidare är syftet även att undersöka diskurser om barn, barndom och barns användning av populärkultur samt den makt som dessa diskurser besitter och påverkar barns sociala tillvaro med. Forskningsfrågorna är:
- Vad gör barn med populärkulturen i sina sociala interaktioner?
- Hur förhandlas barns aktörskap i användandet av populärkulturella texter i fritidshemmet?
- Vilka diskurser relaterade till populärkultur och barndom görs synliga i barns och vuxnas tal och dagliga praktiker i fritidshemmet?
- Hur positionerar barn sig själva mot eller i diskurser kring populärkultur och barndom texter i sina praktiker?
Studien är grundad i en etnografisk ansats, där videoobservationer är primär datainsamlingsmetod. Även fokusgruppsintervjuer med fritidshemspersonal är planerade för att belysa diskurser, dilemman och möjligheter med arbetet kring populärkultur i fritidshem. Ett teoretiskt och analytiskt ramverk utifrån kritisk diskursanalys (Chouliaraki & Fairclough, 1999), betonar studiens fokus på hur maktrelationer mellan olika aktörer såväl som diskurser om populärkultur, barndom och fritidshem i deras sociala praktiker påverkar verksamheten.
Referenser
Aarsand, P. A. (2010). Young boys playing digital games. Nordic journal of digital literacy, 5(01), 38-54. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2010-01-04
Chouliaraki, L., & Fairclough, N. (1999). Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh Univ. Press
Johansen, S. L. (2017). Everyday Media Play. Conjunctions, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.7146/tjcp.v4i1.103493