Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Doktorandbidrag

Genus i mellanstadiets historieundervisning

Pontus Larsen
IKOS
Emma Axinder
IKOS

Publicerad 2023-06-16

Nyckelord

  • genus,
  • historieundervisning,
  • performativitet,
  • klassrumsobservation,
  • mellanstadiet

Abstract

Session: Normkritik och relationer i skola och fritidshem

Denna artikelpresentation handlar om genusperspektiv i mellanstadiets historieundervisning. Det empiriska materialet består av klassrumsobservationer från en årskurs fyra och dess arbete med ämnesområdet svensk medeltid. Våra frågeställningar är: Hur förhandlas kvinnor och mäns historiska såväl som nutida roller i mellanstadiets historieundervisning? Hur konstrueras olika betydelser av orättvisa i förhållande till kön? Tidigare forskning visar att kvinnor är underrepresenterade i svenska samhällsorienterade läromedel (Ohlander 2010; Gustafsson 2017). Vilken betydelse kön får i själva historieundervisningen saknas det dock forskning om (Smith Crocco 2014; 2018; Olofsson 2019). Utifrån Judith Butlers (2006) heterosexuella matris och idéer om performativitet analyserar vi hur olika könade subjekt i mellanstadiets historieundervisning – såsom ”bonden” och ”husfrun” – konstrueras i motsats till varandra och blir till en viktig organiserande princip för olika samhällen. I artikeln belyser vi hur kvinnor och män ”görs” i historieundervisningen, och hur läraren och eleverna konstruerar olika diskurser om kön och hur de rör sig mellan olika tider: ett rättvist idag och ett patriarkalt förflutet. Genom en tematisk analys (Clarke & Braun 2006) visar studien dels hur elever rangordnar kvinnors sysslor lägre än männens och hur läraren försöker kompensera för detta genom att lyfta kvinnors betydelse, dels hur bilden av ett fast och oföränderligt medeltida samhälle upprätthålls i undervisningen. 

Referenser

Butler, Judith, Genus ogjort: kropp, begär och möjlig existens, Norstedts akademiska förlag, Stockholm, 2006

Braun, Virginia och Clarke, Victoria, Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101, 2006

Gustafsson, Jörgen, Historielärobokens föreställningar: påbjuden identifikation och genreförändring i den obligatoriska skolan 1870–2000, Acta Universitatis Upsaliensis, Diss. Uppsala : Uppsala universitet, 2017,Uppsala, 2017

Ohlander, Ann-Sofie, Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia: en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan, Fritze, Stockholm, 2010

Olofsson, Hans, Historia på högstadiet: historiekulturella yttringar i och utanför ett klassrum i Sverige hösten 2009, Fakulteten för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Historia, Karlstads universitet, Diss. Karlstad : Karlstads universitet, 2019

Smith Crocco, Margaret, Gender and Sexuality in History Education, i The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning, S. A. Metzger & L. McArthur Harris (eds), Wiley Blackwell, 2018