Genus i mellanstadiets historieundervisning
Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- genus,
- historieundervisning,
- performativitet,
- klassrumsobservation,
- mellanstadiet
Copyright (c) 2023 Pontus Larsen, Emma Axinder
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Normkritik och relationer i skola och fritidshem
Denna artikelpresentation handlar om genusperspektiv i mellanstadiets historieundervisning. Det empiriska materialet består av klassrumsobservationer från en årskurs fyra och dess arbete med ämnesområdet svensk medeltid. Våra frågeställningar är: Hur förhandlas kvinnor och mäns historiska såväl som nutida roller i mellanstadiets historieundervisning? Hur konstrueras olika betydelser av orättvisa i förhållande till kön? Tidigare forskning visar att kvinnor är underrepresenterade i svenska samhällsorienterade läromedel (Ohlander 2010; Gustafsson 2017). Vilken betydelse kön får i själva historieundervisningen saknas det dock forskning om (Smith Crocco 2014; 2018; Olofsson 2019). Utifrån Judith Butlers (2006) heterosexuella matris och idéer om performativitet analyserar vi hur olika könade subjekt i mellanstadiets historieundervisning – såsom ”bonden” och ”husfrun” – konstrueras i motsats till varandra och blir till en viktig organiserande princip för olika samhällen. I artikeln belyser vi hur kvinnor och män ”görs” i historieundervisningen, och hur läraren och eleverna konstruerar olika diskurser om kön och hur de rör sig mellan olika tider: ett rättvist idag och ett patriarkalt förflutet. Genom en tematisk analys (Clarke & Braun 2006) visar studien dels hur elever rangordnar kvinnors sysslor lägre än männens och hur läraren försöker kompensera för detta genom att lyfta kvinnors betydelse, dels hur bilden av ett fast och oföränderligt medeltida samhälle upprätthålls i undervisningen.
Referenser
Butler, Judith, Genus ogjort: kropp, begär och möjlig existens, Norstedts akademiska förlag, Stockholm, 2006
Braun, Virginia och Clarke, Victoria, Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101, 2006
Gustafsson, Jörgen, Historielärobokens föreställningar: påbjuden identifikation och genreförändring i den obligatoriska skolan 1870–2000, Acta Universitatis Upsaliensis, Diss. Uppsala : Uppsala universitet, 2017,Uppsala, 2017
Ohlander, Ann-Sofie, Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia: en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan, Fritze, Stockholm, 2010
Olofsson, Hans, Historia på högstadiet: historiekulturella yttringar i och utanför ett klassrum i Sverige hösten 2009, Fakulteten för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Historia, Karlstads universitet, Diss. Karlstad : Karlstads universitet, 2019
Smith Crocco, Margaret, Gender and Sexuality in History Education, i The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning, S. A. Metzger & L. McArthur Harris (eds), Wiley Blackwell, 2018