Att iscensätta en ny läroplan - en fallstudie av rektorer i förskolan.
Publicerad 2023-06-16
Nyckelord
- Förskola,
- Läroplan,
- Rektorer
Copyright (c) 2023 Johanna Sundström
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Undervisning i förskola
Det här är en studie om rektorer i förskolan och deras iscensättning av en ny läroplan. Mer specifikt handlar det om deras ledarskap, vilken roll de tar, hur de organiserar arbetet samt vilka utmaningar de möter i denna process. I studien identifieras rektorernas utmaningar och det stöd som de får från huvudmannen, kommunen. Tidigare forskning visar att rektorer har ett stort ansvar att leda iscensättningen av en läroplan, den visar även att materiella aspekter, stöd och tillit till personalen är viktiga i rektorernas utvecklingsarbete. Det teoretiska ramverket bygger på idéer om agens, en ekologisk ansats om rektorers möjligheter och begränsningar att handla agentiskt i den studerade iscensättningsprocessen (Priestley, Biesta, & Robinson, 2015). Agens förstås som något som kan uppnås i en situation snarare än något inneboende och påverkas av rektorernas tidigare erfarenheter, strävan framåt och situationen här och nu. Det handlar också om hur de agerar med hjälp av de strukturella, kulturella och materiella resurser som finns tillgängliga. Datainsamlingen består av individuella intervjuer med 16 rektorer i förskolan, utspridda i olika områden i en större kommun. Bearbetningen av materialet har dels skett genom tematisk analys och i ett senare steg analyserats utifrån agensbegreppet. De preliminära resultaten visar på hur rektorerna i olika utsträckning använder sig av de strukturella resurser som finns och som i vissa fall upplevs begränsa deras möjligheter att handla agentiskt. Deras iscensättning av läroplanen påverkas av kulturella aspekter såsom värderingar och föreställningar om rollen som rektor. De materiella resurserna kan handla om krympande ekonomiska ramar som ligger utanför deras makt att påverka och därmed påverkar deras möjlighet att handla agentiskt.
Referenser
Priestley, M., Biesta, G., & Robinson, S. (2015). Teacher agency: An ecological approach: Bloomsbury Publishing.