Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Doktorandbidrag

Att tänka med teori: Om teorins aktörskap inom pedagogiskt arbete

Paul Resch
Linköpings Universitet

Publicerad 2023-06-16

Nyckelord

  • Teori,
  • Pedagogiskt arbete,
  • Aktörskap,
  • Postkvalitativ metodologi

Abstract

Session: Uppdrag och praktik i pedagogiskt arbete

I mitt konferenspaper kommer jag att diskutera hur ett ”tänkande med teori” (Youngblood Jackson & Mazzei, 2011) varit ett inledningsmässigt tillvägagångssätt för mig att skapa både en förståelse för och ett förhållningssätt till mitt forskningsområde inom fältet för pedagogiskt arbete. Med exempel från mitt avhandlingsprojekt, i vilket jag undersöker klimatresponsiva samhandlingar med trä inom den svenska grundskolans slöjdämne, kommer jag att diskutera hur förhållandet mellan klimatorienterad teoribildning (exempelvis Morton, 2014, Lysgaard, Bengtsson, & Laugesen, 2019, Jickling, Blenkinsop, Timmerman, m.fl., 2021) och en postkvalitativ metodologi (exempelvis Gunnarsson & Bodén, 2021) har gått in i varandra och bidragit till att forma min forskningsansats. Att tänka med teori som en del av ett utgångsmässigt arbete har här aktualiserat både möjligheter och utmaningar. Mitt konferenspaper syftar därför till att bidra till samtal om hur teorins aktörskap inom fältet för pedagogiskt arbete kan förstås och göras på olika sätt. I synnerhet i förhållande till fältets kontinuitet och förändring.

Referenser

Gunnarsson, K., & Bodén, L. (2021). Introduktion till postkvalitativ metodologi. Stockholm Universitet. Jickling, B., Blenkinsop, S., Timmerman, N., & Danann Sitka-Sage, M. red. (2021). Wild pedagogies: touchstones for renegotiating education and the environment in the Anthropocene. Palgrave Studies in Educational Futures, Palgrave, MacMillan

Morton, T. (2014). Hyperobjects: Philosophy and ecology after the end of the world. University of Minnesota Press, Minneapolis

Lysgaard, J.A., Bengtsson, S.L., & Laugesen, M.H. (2019). Dark Pedagogy. Springer

St. Pierre, E. A. (2019). Post Qualitative Inquiry in an Ontology of Immanence. Qualitative Inquiry, 25(1), 3-16.  https://doi.org/10.1177/1077800418772634