"Det finns ju ingen quick fix!": Förskollärare och forskare i samverkan om dilemman i förskollärares praktik
Publicerad 2023-06-16
Copyright (c) 2023 Sara Viklund
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Praktiknära forskning i förskola
Skollagens formulering om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (SFS 2010:800), det växande intresset för praktiknära forskning samt satsningar som ULF (Utbildning, Lärande och Forskning) har bidragit till att utbildningsrelaterad samverkan mellan kommuner och universitet har ökat. Samverkan kan lösa problem som är svåra att hantera på egen hand, men samverkan är samtidigt komplex och medför nya utmaningar som samverkande aktörer måste hantera. Under 2022–23 pågår ett projekt där förskollärare och forskare samverkar genom att tillsammans skriva en bok som utgår från dilemman som förskollärare möter i sin praktik. Denna presentation tar sin utgångspunkt i en pågående studie som syftar till att analysera och problematisera samverkan mellan förskollärare och forskare i projektet. Studien fokuserar på de utmaningar och möjligheter som förskollärare och forskare upplever i samverkan samt vilka strategier de använder för att hantera dessa. I studien belyses också deltagarnas idéer om och förväntningar på samverkan samt vilka förutsättningar som krävs för att samverkansaktiviteter ska bli symmetriska och komplementära. Studiens teoretiska ramverk utgörs av tredje generationens aktivitetsteori (Engeström, 1987). Teorin gör det möjligt att studera hur två aktivitetssystem, i detta fall kommun och universitet, hanterar ett gemensamt objekt, det vill säga boken som skrivs i samverkan. Studiens empiriska material består av mötesobservationer, intervjuer med forskare och förskollärare som deltar i projektet samt skriftliga reflektioner från deltagarna. Preliminära resultat från den första delanalysen visar bland annat hur språkliga strategier kan användas för att hantera utmaningar som uppstår. Studiens resultat förväntas bidra till fördjupad kunskap om hur samverkan mellan förskollärare och forskare kan bidra till att generera ny kunskap och utveckla förskolan på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Referenser
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: an activity-theoretical approach to
developmental research. [Doktorsavhandling, Helsingfors Universitet].
SFS 2010:800. Skollag. Utbildningsdepartementet.