Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 2023
Bidrag från övriga deltagare

Förskolebarns utelek vintertid: Nya möjligheter eller hinder?

Publicerad 2023-06-16 — Uppdaterad 2023-08-09

Versioner

Abstract

Session: Spontana lekmiljöer och undervisningssituationer

I ett pågående forskningsprojekt ”Hållbar utevistelse vid storförskolor” (Formas 2021-2024) undersöks vad den förändring som svensk förskola genomgår med sina förändrade byggnader, utegårdar och begränsade tillgång till natur innebär för barnen som vistas där dagligen.  I den delstudie som här presenteras är syftet att studera hur villkoren för barns utevistelse förändras vintertid, med snö och is på gården. Vi utgår från en socio-materiell teori (Fenwick, Edwards, & Sawchuk, 2011; Günther-Hanssen, 2020) där olika agenter; såsom fysiska platser och material, normer, aktiviteter och individer, intra-agerar i barns lek utomhus. En unik agent för denna studie är snö som en materiell agent, något som inte uppmärksammats i större omfattning i tidigare forskning.

Studien är etnografiskt utformad och baseras på observationer av uteaktiviteter på förskolor, samtal med förskollärare, skriftliga underlag såsom erfarenhetskartor av utemiljöns användning, samt skriftlig respons på semistrukturerade frågor om utevistelse under vintertid (Denscombe, 2007). Deltagande förskolor ingår i projektet som samverkar med en kommun i norra Sverige.

Preliminära resultat visar hur utemiljön förändras på flera olika sätt under vintermånaderna med stora snömängder i norra delarna av Sverige. Typen av aktiviteter som barnen får tillgång till förändras också, där i det i vissa fall skapas nya möjligheter men i andra medför stora begränsningar särskilt för de yngsta barnen på förskolan. Resultatet visar också på olika pedagogiska och normativa förhållningssätt till utelek, där riskdiskurser framträder på olika sätt. Studiens ansats är att skapa en kritisk diskussion kring hur olika utemiljöer under olika årstider, samt olika förhållningssätt bland pedagoger, kan ge nya möjligheter och berika förskolebarns utelek eller utgöra hinder för densamma.

Referenser

Denscombe, M. (2007). The good research guide : for small-scale social research projects (3. ed. ed.). Maidenhead: Open University Press.

Fenwick, T. J., Edwards, R., & Sawchuk, P. (2011). Emerging approaches to educational research : tracing the sociomaterial. Milton Park, Abingdon, Oxon ;: Routledge.

Günther-Hanssen, A. (2020). Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan. Acta Universitatis Upsaliensis.