Förhandlingar om fritidshemmets kvalitet på en lokal formuleringsarena.
Publicerad 2023-06-16
Copyright (c) 2023 Maria Norqvist, Annika Manni, Susanne Yttergren
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Strukturella förutsättningar för utbildning och lärande
Mot bakgrund av att fritidshemmets bristande kvalitet har belysts i olika rapporter (ex. Skolinspektionen, 2010; Skolverket, 2000), har en fallstudie av ett utvecklingsarbete för att höja kvaliteten i fritidshem i en svensk kommun genomförts. Fritidshemmet har av tradition inte tidigare bedömts och utvärderats utifrån formella kvalitetskriterier, men med dess införlivande i skolan så har kraven ökat på att mer formellt identifiera och definiera vad kvalitet i fritidshem är. En uppenbar risk som tidigare lyfts fram i forskning kring detta är att fritidshemmets verksamhet definieras utifrån skolans terminologi, mål och inriktning (Andersson, 2010) och inte utifrån fritidshemmets egen särart.
Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur kvalitet i fritidshem tolkas och förhandlas på en lokal formulerings-/transformeringsarena inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet. Studien söker svar på hur begreppet kvalitet definieras och formuleras av olika aktörer i ledningsfunktion i en kommun, vidare vilka utmaningar och möjligheter detta arbete innebär, samt vilka pedagogiska koder och maktordningar som framträder på den lokala formulerings-/transformeringsarenan.
Bernsteins kodteori är studiens teoretiska utgångspunkt och de teoretiska begrepp som används är klassifikation, inramning samt pedagogisk kod (Bernstein, 2000, 2003). Forskningsstudien har genomförts i form av en fallstudie (Flyvbjerg, 2011), där utöver en kontextuell inramning av det aktuella fallet, tematisk analys av textdokument från en kommuns utvecklingsarbete om kvalitet i fritidshem genomförts för att finna mönster i form av teman och koder i det empiriska materialet.
Studiens preliminära resultat visar att begreppet kvalitet i fritidshem definieras på olika sätt i de analyserade dokumenten och att olika pedagogiska koder framträder i relation till aktörernas positioner och maktordning. Slutligen diskuteras hur olika aktörernas positioner, förförståelse och uppdrag kan avspegla och påverka i en hel kommuns fritidsverksamhet och dess kvalitetsarbete.
Referenser
Andersson, B. (2010). Introducing assessment into Swedish leisure-time centres - pedagogues' attitudes and practices. Education Inquiry, 1(3), 197–209. doi:10.3402/edui.v1i3.21942
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identity : theory, research, critique (Rev. ed. ed.). Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers.
Bernstein, B. (2003). Class, codes and control. : Vol. 3, Towards a theory of educational transmission. London: Routledge.
Flyvbjerg, B. (2011). Case study. In: N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (eds), The Sage handbook of qualitative research (pp. 301–316). Thousand Oaks, CA: Sage.
Skolinspektionen. (2010). Kvalitet i fritidshem. Stockholm: Skolinspektionen.
Skolverket. (2000). Finns fritids?: en utvärdering av kvalitet i fritidshem. Stockholm: Skolverket: Liber distribution.