Fritidshemmets didaktik - vad är det?
Publicerad 2023-06-16
Copyright (c) 2023 Helene Elvstrand
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Fritidshemmet under utveckling
Tidigare forskning har påvisat avsaknad av både forskning och definierad didaktisk teori för området fritidspedagogik (Boström et al., 2022; Orwehag, 2020). Trots detta förekommer didaktiken i det praktiska arbetet i fritidshemmen. Tidigare forskning har påvisat statistiskt signifikant särskiljande uppfattningar med några yrkeskategorier (Boström et al., 2023), men i denna studie analyseras de kvalitativa särdragen och skillnaderna. Syftet med studien är således att analysera hur olika yrkeskategorier som arbetar med eller i fritidshem uppfattar innehållet i fritidshemmets didaktik. Forskningsfrågorna är följande:
- Vilken förståelse ger de olika yrkeskategorierna när det gäller begreppet didaktik i fritidshem?
-Finns liknande och särskiljande beskrivningar bland yrkeskategorierna?
Det empiriska underlaget utgår från öppna enkätsvar besvarad av 505 yrkesverksamma. Studien utgår från den tyska didaktiska teorin och mera specifikt den didaktiska triangeln, baserad på läraren, eleven och innehållet, och mellan dem, insikterna, presentationen, metodiken och interaktionerna (Hoppman, 1997). Vald metod för studien är konstruktivistisk grounded theory där tolkningsprocessen sker i samspelet mellan datainsamling, analys och användning av teorier (Charmaz, 2014). Förväntade resultat är en bred och nyanserad bild av hur olika yrkeskategorierna inom fältet ser på innehållet i didaktik, men även om särskillnader föreligger. I en preliminär analys framträder en betoning av fritidshemmets särart, att barnperspektivet ska vara vägledande och att användning av didaktik kan ses som ett stärkande inslag för professionens status. Ett annat preliminärt resultat är att de yrkeskategorier som har pågående eller avslutad lärarexamen visar en mer professionell insikt om begreppet jämfört med andra yrkesgrupper.
Referenser
Boström, L., Elvstrand, H. & Orwehag, M. (2022). Didactics in school-age educare centres – An unexplored field but with distinctive views. Social Sciences & Humanities Open, 6 (1)
Boström, L., Orwehag, M. & Elvstrand, H. (2022). På spaning efter fritidshemmets didaktik. Acta Didactica Norden, 16, 1-19
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. (2nd edition.) Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Hoppman, S. (1997). Wolfgang Klafki och den tyska didaktiken. In I. M. Uljens (Ed.), Didaktik, (s. 198–214). Studentlitteratur.
Orwehag, M. (2020). Didaktik i fritidshemmet. I Haglund, Björn, Haglund, Gustafsson Nyckel, Jan. & Lager, Karin. (red.) (2020). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. (s 139-170).(Första upplagan). Malmö: Gleerups.
Thornberg, R. (2012). Informed grounded theory. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(3), 243–259.