Skolsituationen för barn med funktionshinder under Covid 19 pandemin
Publicerad 2023-06-20
Copyright (c) 2023 Kristina Hellberg, Lina Lago, Helene Elvstrand
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Abstract
Session: Praktiknära forskning i förskola
Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur Covid19 pandemin påverkade ansvarsfördelningen mellan skolan, fritidshem och föräldrar till barn med funktionshinder. Detta paper är en del av ett projekt där barn med funktionsnedsättningar under Covid19 studeras. Fokus är barnets vardagsliv i skola och på fritidshemmet, som studeras utifrån mosaic metoden (Clark, 2017). Flera olika metoder och informanter har använts för att skapa kunskap om barnens vardagsliv.
Studien baseras på kvalitativa intervjuer med föräldrar till barn med funktionsnedsättning, i åldrarna 6- 12 år, som går i reguljär skolan, särskola och på fritidshemmet. Studien fokuserar situationen som beskrivs av vårdnadshavare under Covid 19 pandemin. Teoretiskt utgår studien från funktionshindrade barnsdomsstudier (Curran & Runswick- Cole, 2013) som utgår från både ålder och funktionalitet för att förstå och problematisera förhållandet för barndom och funktionsnedsättning.
Det preliminära resultatet visar hur pandemin påverkade en redan ansträngd skolsituation med knappa resurser genom att stödet har tagits bort eller förändrats. Övergångar mellan stadier för eleverna blir svårare och ansvaret har förändrats. En annan utmaning är inkludering med ett ökat fokus på risker utifrån pandemin.